Vítejte! Tato stránka slouží jako databáze řešených fyzikálních úloh pro střední a základní školy.
Ve výběru je celkem 9 úloh
Úloh je méně než 20, můžete proto použít i různá další zobrazení tohoto výběru na
▮ Kompasy u cívky #143, pos:2/9, kat
Na obrázku je znázorněna cívka s jádrem připojená ke zdroji elektrického napětí. Do vyznačených zelených bodů zakreslete, jak v tom místě bude přibližná orientace magnetické střelky. Na střelce vyznačte severní pól, Pozor, jeden bod je i uvnitř cívky.
▮ Směr magnetické síly #130, pos:3/9, kat
Určete směr magnetické síly na vodič s proudem v případě na obrázku.
▮ Proton a elektron v mag. poli #133, pos:3/9, kat
Zakreslete schematicky, jak se dál bude pohybovat proton a elektron, které vlétají do homogenního mag. pole stejnou rychlostí.
▮ Magnetická síla na vodič #134, pos:3/9, kat
Určete a vyznačte směr síly působící na vodič, kterým protéká el. proud.
▮ Největší magnetická síla #135, pos:3/9, kat
Seřaďte vodiče podle toho, jak velká mag. síla na ně působí, od nejmenší síly k největší. Pole je homogenní a vodiče mají vodiče stejnou délku a protéká jimi stejně velký proud.
Pište čtyři číslice v pořadí od nejmenší síly, ve formátu 123
▮ Největší magnetická síla #136, pos:3/9, kat
Seřaďte vodiče podle toho, jak velká mag. síla na ně působí, od největší síly po nejmenší. Pole je homogenní a vodiče mají vodiče stejnou délku a protéká jimi stejně velký proud.
▮ Částice vlétají do mag. pole #131, pos:3/9, kat
Do magnetického pole vlétá několik různých částic _stejnou_ rychlostí. Dopovídejte na otázky:
a) Které částice mají kladný elektrický náboj?
b) Která z nabitých částic má největší hmotnost?
c) Které částice nemají elektrický náboj?
▮ Bublinková komora #132, pos:3/9, kat
Do bublinkové komory vlétají částice elektron, proton, pozitron a neutron a zanechají různé stopy, které jsou schematicky znázorněny na obrázku. Která stopa patří které částici?
▮ Kontrolní otázky magnetismus #138, pos:8/9, kat
-- Zakreslete indukční čáry cívky protékané el. proudem a vysvětlete, jak jste určili orientaci indukčních čar.
-- Popište, na čem závisí velikost magnetického pole, které vytváří cívka.
-- Vysvětlete, co ukázal Oerstedův pokus a proč to je významné. Zakreslete také výsledek pokusu obrázkem.
-- Vysvětlete, jak určíte směr síly, která působí na vodič s proudem v mag. poli. Doplňte obrázkem.
-- Pojednejte o tom, co je to sluneční vítr a jak souvisí s magnetickým polem Země. Zakreslete také vysvětlující obrázek.
-- Zakreslete schematicky DC elektromotor a všechny jeho hlavní součásti. Objasněte princip jeho funkce.
-- Vysvětlete, co jsou to feromagnetické látky a uveďte příklady feromagnetických kovů a neferomagnetických kovů.
-- Vyslovte Faradayův zákon a na jeho základě vysvětlete princip výroby elektrického proudu. Zakreslete také přehledný obrázek.
-- Uveďte a objasněte další aplikace jevu elektromagnetické indukce.